Tenkan juttuja Loimilankaa, punaista lankaa, rautalankaa

#ainotoo?

  • #ainotoo?

Me too -kampanja on tehnyt ansiokkaasti ja vastaansanomattomasti näkyväksi seksuaalisen häirinnän kulttuuria, joka on osoittautunut läpitunkevaksi Suomenkin muka-tasa-arvoisessa yhteiskunnassa.

Onkin ankeaa, että kampanja yhdistetään hatarin perustein keskusteluihin, joihin se ei millään tavalla liity. Helsingin Sanomat uutisoi 5.2.: "Ateneumia on vaadittu poistamaan taulu, jossa Väinämöinen 'törkeästi ahdistelee' Ainoa – museonjohtaja ei aio antaa periksi". 

Jutussa Mari Koppinen kirjoittaa ihmeempiä perusteluja esittämättä: "Seksuaalisen häirinnän vastainen me too -kampanja alkoi viime syksynä elokuvamaailmasta, mutta sittemmin keskustelu on levinnyt lähes kaikille muillekin aloille, myös kuvataiteeseen. – Taidemuseoissa on alettu pohtia, ovatko muutamat naisia kyseenalaisessa valossa esittävät historialliset teokset enää nykymaailmassa oikeutettuja olemaan esillä." 

Ateneumin museonjohtaja Susanna Pettersson mainitsee blogissaan niin ikään Me too -kampanjan – kuitenkaan väittämättä, että kampanjan ja satunnaisten Aino-paheksumisten välillä olisi mitään suoraa yhteyttä.

On erittäin paikallaan keskustella siitä, millä ehdoilla nykykatsojaa ahdistavia tai sisällöltään moraalisesti tuomittavia teoksia – olivatpa ne vanhoja tai uusia – on perusteltua pitää esillä. 

Kuitenkaan Me too -kampanjan asialistalla ei ole missään vaiheessa tietääkseni ollut fiktiivinen tai taiteessa kuvattu ahdistelu. 

Kampanjan sensaationhakuinen linkittäminen juuri tunnettuun ja kulttuurihistoriallisesti merkittävään teokseen haiskahtaakin kampanjan tarkoitukselliselta vesittämiseltä. Syytökset monella alalla vuosikymmeniä jatkuneesta, hiljaa hyväksytystä todellisesta ahdistelusta on mukava unohtaa, kun voi siirtyä naureskelemaan kukkahattuuntuneiden taulumotkotukselle.

Seuraavaksi HS (7.2.) onneksi tarkensikin uudella Taika Dahlbomin tekemällä Petterssonin haastattelulla: "- - ne [poistovaatimukset] ovat olleet aivan selkeitä provokaatioita, eivät vakavastiotettavasti #metoo-liikehdinnän nimissä kirjoitettuja. - Yhtään suoraan #metoo-liikehdinnästä johtuvaa Aino-taulun seinältä poistamista vaativaa yhteydenottoa ei ollut vielä Ateneumiin tullut." 

 

Juuri kun olin herennyt manailemasta, että kaikenlaisia olkinukkeja ne rakentelevatkin, somevirrassa tuli vastaan Lotta Aarikan blogi otsikolla "'Kourija-Väiski vittuun Ateneumista' ei ole absurdi eikä kohtuuton toive". Myötähäpeä ja ketutus olivat melkoisia.

Mietin, miksi Aarikan kirjoitus tuntui niin pahalta. Yksi syy oli se, että se tuntui osoittavan melkoista lukutaidottomuutta.

Aino-tarun keskimmäisessä maalauksessa Väinämöinen ei aja Ainoa hukuttautumaan, vaan Aino näyttäytyy siinä ähäkutti-asenteella kuolemansa jälkeen hahmossa, jota Väinämöinen ei tunnista. Itse asiassa Kalevalassa Aino ei edes selkeästi hukuttaudu. Kalevalassa episodin pahis on Ainon veli Joukahainen, ja Väinämöisen osa on murehtia että vitsit kun tuli mokattua. (Jos joltain on jäänyt Kalevala kotiin tai puhelin narikkaan niin säkeet on kirjoitettu myös itse teokseen, ei tarvitse arvailla mistä kuvat kertovat.) 

Aino-taru ei ihannoi ahdistelua, toisin kuin esimerkiksi - Gallen-Kallelasta puheen ollen - tunnettu ja tuotteistettu Bil-Bol-juliste.

Toinen syy suivaantumiseeni oli varmaan se, että ajattelutavan taustalla oli helppo nähdä käsitys siitä, että museoiden ja vastaavien kulttuuri-insituutioiden tulisi esittää vain kivaa, miellyttävää ja moraalisesti sopivaista tarjontaa. Ei!

Museoissa yms. tulee näyttää misogyniaa, seksismiä, rasismia jne. Historialliseen kontekstiinsa asetettuna ja nykypäivään suhteutettuna. Tällaisten siivoaminen pois historiasta ja näkyvistä on vaarallista.

Auschwitzin tuhoamisleiri olisi kyllä ollut paljon miellyttävämpi kokemus, jos sieltä olisi purettu uunit ja siivottu kenkäröykkiöt. Olisi ollut miellyttävämpää istua pari tuntia pimeässä leffateatterissa kuin katsoa Pasolinin Sodoman 120 päivää. Olisi miellyttävämpää lukea Robinson Crusoesta sellaista versiota, jossa nimihenkilö ei kohtele erivärisiä tovereitaan luontokappaleina tai omaisuutena. Silti en kannata näiden teosten tai paikkojen tekemistä yhtään miellyttävämmiksi.

Ja oikeasti: Aino-taruko nyt on pahuuden huipentuma?

On syytä ottaa täysin vakavasti se mahdollisuus, että mikä tahansa teos, useimpien harmittomana pitämäkin, voi jotakuta vakavasti loukata tai järkyttää.

Ammattimaisesti pyöritetyt museot ja vastaavat kulttuuri-instituutiot lienevät kuitenkin parhaita mahdollisia paikkoja kohdata loukkaavia ja järkyttäviä asioita.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

20Suosittele

20 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (25 kommenttia)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Ja oikeasti: Aino-taruko nyt on pahuuden huipentuma?
On syytä ottaa täysin vakavasti se mahdollisuus, että mikä tahansa teos, useimpien harmittomana pitämäkin, voi jotakuta vakavasti loukata tai järkyttää."

Niin, Aino-tarusta ja siihen liittyvästä keskustelusta näyttää ainakin suomalaisessa keskustelussa muodostuvan jonkinlainen vedenjakaja, kuinka poskettomia vaatimuksia oman elämänsä lumihiutaleet voivat esittää oman subjektiivisen loukkaantumiskokemuksensa perusteella.

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen

No, kukas nyt on tällaisia vaatimuksia esittänyt? Museonjohtaja Petterssonin mukaan provosoijat.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

No kyllähän tuo Aarikan teksti oli sitä itseään, vaikka siinä kainosti käytettiinkin ilmaisua "käydä keskustelua".

Käyttäjän KuistioJorma kuva
Jorma Kuistio

Hienosti argumentoitu. Selvensi oman pään tämän kohun aiheuttamasta kakofoniasta.

Juha Hämäläinen

Suosittelen #metoo-väelle paluuta työn ääreen ja lopettamaan asian analyysi. Sitä on jauhettu jo tarpeeksi. Poliisi hoitaa loput. En halua käyttämieni medioiden enää laskevan näitä hörhöjuttuja julkisuuteen.

Väki saa rauhassa loukkaantua. Ei voisi vähemmän kiinnostaa. Ateneumiin ei taevitse mennä, jos on panta noin kireällä. Nyt on varoituskin herkille annettu.

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen

Kun et nyt näköjään viitsinyt lukea tekstiä, tässä olennainen:

"Yhtään suoraan #metoo-liikehdinnästä johtuvaa Aino-taulun seinältä poistamista vaativaa yhteydenottoa ei ollut vielä Ateneumiin tullut."

Juha Hämäläinen

Kyllä luin. Totesin, että jos on vielä valitettavaa #metoo-asioissa niin poliisi on sitä varten. Taide pysyy seinillä mielipiteistä riippumatta enkä edes tiedä miten ja kuka someliikkeitä edustaa virallisesti.

Voin varmaan käydä Ateneumille vahvistamassa että #metoo-väki hyväksyy Väinämöisen kuvaamisen tältäkin osin. Vai kuka sen tekee?

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen Vastaus kommenttiin #7

"Voin varmaan käydä Ateneumille vahvistamassa että #metoo-väki hyväksyy Väinämöisen kuvaamisen tältäkin osin. Vai kuka sen tekee?"

Joo, toki voit käydä kertomassa että omalta osaltasi #metoo-kamppiksen kannattajana hyväksyt nykyisen ripustuksen. Niillä on muistaakseni palautelaatikko siellä.

Tiina Teittinen

Näinhän asia on. Paljon negatiivista julkisuutta saanut kissantappoteoskin on edelleen julkaisukelpoinen. Myös kirjallisuus on lähestynyt moraalisesti vaikeasti käsiteltäviä aiheita. Taide on aina myös oman aikansa peili.
Oman huomionsa ja kritiikkinsä ansaitsee iltapäivälehtien myyntihakuinen lööppijournalismi. Aiheita kaivetaan vaikka väkisin ja muotoillaan vapaasti. Sen jälkeen some räjähtää ja uusi lööpin aihe on syntynyt. Verkkojournalismi on ala-arvoisessa tilassa. Myös hyväätarkoittavat ja asialliset kampanjat saavat omat lieveilmiönsä jotka eivät enää pitkään aikaan ole palvelleet itse asiaa. Verkkokeskusteluihin osallistujat tuskin ovat taiteen suurkuluttajia joita alituiset Ateneumissa käynnit Ainon puolesta ahdistaisivat.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

"Paljon negatiivista julkisuutta saanut kissantappoteoskin on edelleen julkaisukelpoinen."

Minulla on sellainen mielikuva, että kissantappovideo ei ole julkaisukelpoinen. Muistaakseni oikeus on kieltänyt videon esittämisen alkuperäisessä muodossaan julkisesti. Sen siis saisi esittää siten, että kissantappokohtaus poistettaisiin videosta, mutta taiteilija ei ole siihen suostunut. Tästä julkaisukelvottomuudesta huolimatta Kiasma osti videon muistaakseni 20 000€ hintaan, joka sekin on täysin käsittämätön juttu, koska teosta ei voida esittää julkisesti. Eikö julkista rahaa pitäisi käyttää vain sellaisten taideteosten ostoon, jotka voidaan myös kansalaisille julkisesti esittää?

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Ihmiset eivät ymmärrä, mitä taulussa tapahtuu ja siksi se pitäisi kieltää? Yhtä hyvin voisi kieltää tyhmiltä ihmisiltä pääsyn museoon, mutta siinä kävisi Ateneumille huonosti, koska tulot laskisivat. Varmasti parasta olisi tehdä taulun viereen iso kyltti, jossa asia selitettäisiin. Tuohan on ikivanha juttu, jo monta vuotta sitten Umayya Abu-Hanna ihmetteli taulua. Varmaan katsojalle on ihan luonnollista ihmetellä. Sen jälkeinen järkevä reaktio olisi asian tutkiminen, ei kieltäminen. Suomi ei kuitenkaan ole mikään boko haram-yhteisö, jossa jollekin sopimaton tai vaikeasti ymmärrettävä poistetaan kaikilta.

Käyttäjän tepimast kuva
TEUVO MAST

No onhan niitä tuhansia tauluja joille vois laittaa saman asian niitä sen paremmin esiin tuomatta mutta tarpeen mukaan niitä kyllä löytyy muualtakin maailmasta terv tepivaari

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Minulle harva asia on millään tavalla merkityksellistä, mutta tuon uutisen kohdalla minussa heräsi aikamoinen vihareaktio.

On huojentavaa huomata, että se oli todennäköisesti vain suht onnistunut manipulointiyritys, eikä kirjarovioita, patsaiden kaatamisia ja taiteen tuhoamista ole vielä tapahtumassa.

Sehän tarkoittaisi sitä, että tässähän joutuu oikeasti alkamaan luoda viholliskuvia.

Otan muiden järkyttymisen ja loukkaantumisen yhtä vakavasti kuin koen ja odotan muiden ottavan minun loukkaantumiseni ja järkyttymiseni - merkityksetöntä subjektiivista roskaa, johon ainoastaan kokijalla on avaimet ja suhde.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Yksi keino on häivyttää asioiden merkittävyys on lyödä se yli mediassa. Tämä vaihe on käynnistynyt. Aino-tauluun liittyvä kohu on vai yritys häivyttää aidosti merkitykselliset asiat taustalle merkityksettömän kohun varjolla. Ja läpihän se menee kuin häkä.. ;-)

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Suomenkin muka-tasa-arvoisessa yhteiskunnassa? Mitä tarkoitat tällä?

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Toivottavasti Ateneum on varautunut suunnilleen muistin pituiseksi ajaksi eli 3:ksi kuukaudeksi, ettei kukaan voimaantunut piripää käy turmelemassa triptyykkiä. Tenka versus Lotta = 10-0

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

Pisteet ennen kaikkea keskimmäisen kuvan merkityksen selventämisestä. Tämä ymmärretään usein väärin eikä pelkästään nykyään. (Muistan esim. jonkun 1970-luvun mainoksen, joka oli siitä parodia ja jossa tosiaan Väinämöinen ahdisteli tai vokotteli Ainoa vedessä.) Ehkä Gallén-Kallelan aikana Kalevalan tuntemus oli sen verran itsestäänselvää, ettei väärinymmärryksen mahdollisuus tullut hänelle edes mieleen.

P.S. Jos sensuurimieliset oikeasti lukisivat Kalevalan, löytyisi Lemminkäisen touhuista enemmän aihetta pöyristykseen.

Käyttäjän Ari-PekkaLeppnen kuva
Ari-Pekka Leppänen

Olisko tästä parikymmentä vuotta kun länsimaissa kauhisteltiin kun Talebanit tuhosivat Afganistanissa satoja tai tuhansia vuosia vanhoja budhan patsaita ampumalla niitä tykeillä. Samaten ISIS tuhosi Syyriassa jokunen vuosi sitten muinaisraunioita kun ne eivät miellyttäneet silmää. Tätä samaa mielenlaatua esiintyy näköjään Suomessa.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Eikö lopputulema ollut, ettei sitä itse asiassa ole juuri esiintynyt, kuin yhden harhaisen blogauksen verran? Kyse oli siis uutisankasta.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Onhan näitä hieman viritelty. Laasasen kirjan rouhinta oli eräs. Törhösen ohjaaman elokuvan esityskielto ja enemmänkin tietysti. Onhan elokuva ilman muuta pistettävä esityskieltoon, koska törhönen on toiminut ilmeisesti törkeästi ja some tuomitsee sen. Vauhti saattaa kiihtyä ja laajentua koskemaan kaikkea muutakin. Julkinen tuomio näyttää olevan tehokas tosin valikoiva.

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen Vastaus kommenttiin #20

Mikäs Törhösen elokuva on esityskiellossa? Ainoa esityskiellossa oleva av-teos joka tulee mieleen on Teemu Mäen Sex and Death, jonka osakseen saama paheksunta on ainakin meikävegaanista naurettavan kaksinaismoralistista.

Ja niinpä niin, jos vielä ei olekaan mitään taidetta sensuroitu, niin kenties jo maaliskuussa sensuroidaan kaikki!

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto Vastaus kommenttiin #21

Joo. Yle ei esittänyt eli ei ole mitään yleistä kieltoa. Ja Teemu Mäen videosta olen kyllä samaa mieltä kanssasi. Tässä aina unohtaa pilkun viilaamisen.
Yle peruu Lauri Törhösen elokuvan esittämisen https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005547658.html?u...

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto Vastaus kommenttiin #21

Mitä tarkoitat mukatasa-arvoisella suomella? Itse olen samaa mieltä. Saattaa tosin olla, että koemme tämän asian eri tavoin.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

"On erittäin paikallaan keskustella siitä, millä ehdoilla nykykatsojaa ahdistavia tai sisällöltään moraalisesti tuomittavia teoksia – olivatpa ne vanhoja tai uusia – on perusteltua pitää esillä." - mainitsee Susanna Petterson. Ja Mari Koppinen: "Taidemuseoissa on alettu pohtia, ovatko muutamat naisia kyseenalaisessa valossa esittävät historialliset teokset enää nykymaailmassa oikeutettuja olemaan esillä."

Jonkin Lönnrotin menetelmiä kritisoineen tiedon mukaan, Lönnrot muutti Kalevalaan runonlaulajien tarinoita, henkilöitä ja kollektiivisia voimasuhteita, omien mieltymystensä ja aikalaistensa käsitysten mukaisesti. Eli emme voi saada Kalevalasta oikeansuuntaista mielikuvaa siitä, mikä oli runonlaulajien viesti? Kun uudet tarinat hävittävät vanhaa...

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Ja oikeasti: Aino-taruko nyt on pahuuden huipentuma?

Feministisessa maailmankatsemuksessa mies on pahuuden huipentuma.

Aatteen asiasisältö on tyhjentäväsi rasistinen miesviha.

As simple as that.

Toimituksen poiminnat